Monday, July 23, 2012

Kehidupan Selepas Bergelar Isteri

Assalamualaikum.

salam ramadhan ketiga tahun 2012 =)

Jeng jeng jeng mcm menarik je tajuk kan. ececece :P oh ya sebelum tu ni mungkin entry terakhir untuk minggu ni & mungkin entry2 lain akan di update pada hujung minggu sahaja. sebab aku sekarang kat rumah family mentua. kat sini ada wifi.ehehe dlu kat rumah sendiri boleh je update tapi disebabkan kami somi isteri memasing dah pakai telefon pintar so broadband aku dah potongkan. sebab jarang on9 rasa sayang. Kalau ada rezeki lain boleh la pasang wifi nanti. boleh ramai2 penghuni rumah guna kan :) nak update guna telefon pintar aku tak sure boleh ke tak. aku carik tak jumpa pon.huhu kalau tak dari lepas kawen aku dah update blog ni haaa.. sobssss :'( kalau ada yang tahu macam mana nk update thru fon boleh la tinggalkan di ruangan komen di bawah. fyi aku guna samsung galaxy s plus.

haa sudaah banyak pulak mukadimah kat atas tu kan. berbalik pada topik asal, life aku selepas bergelar isteri agak banyak berbeza. tapi alhamdulillah secara pelahan-lahan aku dah boleh serap dengan baik. maklum lah aku kan * fast learner* ..kuikuikui. act banyak lagi yang aku kena belajar even mak ayah kita pon still belajar kan. kehidupan sebagai isteri ni banyak mengajar aku lebih kepada tanggungjawab. masa  bujang dulu kalau lapar pon tak da hal, megi pon jadi kan. tapi sekarang dari pagi sampai malam semua fikir pasal suami. Ya now husben comes 1st ok. dulu pagi2 aku akan bangun awal sikit siapkan bekpes untuk suami sebelum kami sama2 ke opis. tapi husben aku sangat simple orangnya, dia tak kesah pasal bekpes pon. tak makan pon takpa yela bujang dulu pon dia slalu makan kat opis. malah sampai sekarang pon kalau dah bekpes kat umah sampai opis dia keluar bekpes dengan member opis lagi. so senang bagi aku punyai husben macam ni. senang2 pon tanggungjawab tak boleh abaikan. kalau tak siapkan makan pon. aku akan makesure yang aku sediakan minum pagi. WAJIB! ok.

dulu masa kerja aku memang tak siapkan lunch la sebab memasing kat opis kan. tapi sejak aku misscariage aku dah resign & sejak dari tu aku akan siapkan lunch SETIAP HARI. boleh dikatakan setiap hari aku masak. kalau mak aku masak aku akan hidangkan. husben pon setiap hari akan balik rumah lunch. opis dia dengan rumah around 10 minutes je. so boleh la balik & jimat duit makan tengah hari kan. kalau dia ada meeting or site visit baru dia lunch luar. Nak cakap pasal masak ? sedap ke ? masak apa je ? tu bukanlah big deal. memang aku akui dulu kat rumah sewa aku zero pasal masak-memasak ni. tak caya boleh tanya hasumate aku. tapi sejak aku bertunang aku dah mula masak. aku belajar sendirian berhad ok. mak aku tak nya nak ajar2. sekarang ni dunia di hujung jari, nak masak apa semua google kan saja. so tak pandai masak bukanlah alasan. sedap tak sedap blakang kira, tak pandai boleh belajar cuma jangan Malas. kalau kita ada keinginan, apa pon boleh jadi kenyataan *eceh* semua bergantung pada diri sendiri.

aku mula2 pon tak pandai. tapi teruskan memasak secara sedar atau tak skill memasak kita boleh improve. dari kari ceroi *cair* now mak aku yang mintak ajarkan nak buat kari macam mana. see see! bukan nak masuk lift tekan sendiri tapi tu just sebagai contoh. kalau kita tak tau kita bertanya. nak malu apa kan, mana ada orang terus2 pandai masak. it's normal la. aku banyak belajar dari google & mak mentua aku. mak mentua aku very the sporting. bila hujung minggu balik umah mak mentua, aku mesti masuk dapur tolong2 & tengok the way mak mentua aku masak. mak mentua aku tak lokek ilmu. tanya je nak belajar apa nanti semua dia tunjukkan expecially makanan kesukaan anak dia. bertuah aku punyai keluarga mentua & husben yang simple. mak mentua aku pon paham. dia pon ada cakap. 'takpala taktau boleh belajar'.. mak mentua aku ajar dari lauk pauk sampai la ke kuih muih. now karipap pon aku dah boleh buat even 1st trial aku karipap jadi liat skit.kahkahakah! atleast aku dah tau skill nak buat.alhamdulillah aku dah boleh masak sendiri. nak kata pandai or tere takla bolehla nak makan kami sekeluarga. paling membuatkan aku rasa terharu bila husben aku sendiri cakap 'sayang, serius apa yang sayang masak semua kena dengan tekak& selera b'.. Alhamdulillah sangat, thanks b ! act banyak gambar masakkan yang aku masukkan ke Instagram. nak add silakan tapi aku just approve orang yang rapat untuk instagram. takpon boleh add twitter aku. dua2 akaun insta & twitter aku guna nama @ciknutty. kalau sudi boleh add.

ok apa lagi ya.. bab2 mengemas, membasuh semua macam biasa. baru hidup berdua so tak la ada apa sangat nak dibasuh & dikemaskan. tak banyak perubahan dari sebelum kawen. macam aku cakap suami aku simple & tak la berat tulang sangat. sikit2 tu normal la. dia banyak membantu aku buat urusan2 rumah. mula2 kawin sepuk2 baju kotor atau tuala tu normal. tapi sekarang tak. dah pandai biasakan diri. malah dah bertambah2 rajin. kalau baju2 yang dah kering kadang2 dia lipatkan. kalau dah sedia lipat dia akan amek susun dalam almari. baik baju aku ataupun dia. bab masak dia tak pandai, tapi nak ajak turun dapur dia ok. kalau dia free or hari cuti dia nak jugak ikut aku masuk dapur. tambah2 nak buat kuih. cukup suka sangat. haha paling best  dia makan atau minum bukan macam laki lain.. takdaknyaa nak tinggal2 kat sinki. dia sendiri akan basuh. silap2 pinggan cawan dalam sinki tu pon dia akan basuh skali tapi tu mengikut tahap kerajinan dia. lagi satu bukan saja aku selalu buat air untuk hasben aku tapi dia pon rajin buat air kat aku. kalau aku letih & dahaga dia mesti buatkan milo panas. hehehehehe tu yang sayang lebih. sangat bertolak ansur.

ok dah habes panjang ni.. kita sambung next entry ok ? mmuah <3


No comments:

Post a Comment