Monday, April 25, 2011

Soal Jawab Remeh–temeh tentang Nikah Kahwin


Assalamualaikum readersss..

Tengok tajuk pon memang sah nak sembang pasal bab2 kawen ni kan.. ahaha J

Ok, bila aku mula kuar kan tajuk nikah kawen mesti ada yang suka tak kurang juga yang mengata. KAN ?

Part Negatiffnya : Deni stai ta abes2 sembang pasai kawen, gedik gatai gila. Muda lagi kott yang deni dah kalot sembang pasal kawen.

& tak kurang juga yang . . . . . . macam ni -> deni nya blog mostly sembang pasai BF dia ja, eh ‘ tunang ‘dia ja bab lain haremmm. Penambah perisa -> Alahhhh, macam dia sowang ada Bf, tunang bagai, dok show off memanjang. Sok ni putuih camtu jaaa, time tu baru nak ada akai! ! (ok agak over disitu) Hahaha :P

Positifnya pula : Baguss la deni, betoi gak apa dia dok mrapu tu.. OR.. ->> A’ahh tak tepikir pon menda2 camtu. Btoi jugakk kan =)

( eh2, ada ka orang yang suka ?. lalalalalaala~ )

Ok2 cool la derr…

Ini adalah blog official I, kalau suka teruskan, kalau rasa buang masa, tinggal kan. J Btw, tolongglah doakan yang terbaek saja untuk orang lain. Kalau kita sendiri nak orang doakan terbaik untuk kita, kita haruslah memulakan doa2 yang baik untuk orang lain dulu . PAHAM?

Actually sejak2 dah jadi tunangan orang ni rasa tanggungjawab semakin tinggi dan terus tinggi yaa kawan2.. Bertunang, berkahwin bukan lah benda main2 & hanya untuk suka2 tambahan pula kalau berkotmitmen pada usia muda. Ya! BUKAN MUDAH !! tapiiii… TAK SUSAH juga bagi yang berusaha untuk menjadi lebih baik.

Bagi aku masa-masa sebegini lah (tunang) untuk kita mendalami ilmu rumah tangga, terutama dari segi Islam tu sendiri. Sebelum ampa mengata, aku mengaku yang aku MEMANG TAK SEMPURNA tapi niat untuk berusaha menjadi lebih baik tu memang ADA, InsyaAllah. Kalau dah sempurna, tayah belajar apa2 la kan J

‘sedangkan ada ja pepatah *kott* yang menyatakan.. “Mencari Ilmu Biar Sampai Negeri China Ilmu tu tak lah spesipik pada sesuatu kan.. so cari dan teruslah mencari, semakin dicari semakin bermanfaat. BTW, Masak-memasak juga adalah ilmu hokay J peringatan untuk diri sendiri sebab br cuba2 blajar masak’

Oppssssssssss . . . =p

Ok,Entry kali ni sedikit sebanyak aku nak berkongsi mengenai Ilmu Rumah Tangga.

Ilmu yang nak dikongsi ni bukanlah sesuka hati dari pendapat aku sendiri tapi dari buku yang aku baca iaitu dari Ustaz Mohamad Nidzam Abdul Kadir, so janganlah ada sangsi dengan ilmu yang nak disampaikan ni keh..

Buku ni act lebih kepada soal jawab nikah Kahwin & ada 20 Topik kesemuanyaa. Soalan-soalan dalam buku ni act soalan2 remeh temeh pasal nikah kawen yang kita sendiri malu or tak terpikir nak tanya. So, setiap satu soalan ustaz tu sendiri yang bagi jawapan lah..

Maka motipnya entry ni adalah aku nak share la soalan2 yang berkenan dihati.. aku akan terus mengupdate dari masa kemasa dengan memetik beberapa soalan & jawapan dari ustaz ni.. Selain dapat memberi ilmu kepada reader2 yang baca, aku juga dapat top upkan ilmu aku aku sekali.

Dan disebabkan entry kali ni dah Panjanggggggg berjela-jelaaaaa, so soalan2 tu aku Up kan untuk next enty.. see ya..

Salam sayangss semua, PAPAI.

No comments:

Post a Comment